Forsiktighet

Generelt

VR-spill kan være utfordrende for noen. Dette gjelder spesielt fysisk balanse og “generell følsomhet”.
VR-briller stenger omgivelsene ute. Mange spill gjør at brukeren beveger seg mye inne i den virtuelle verdenen (for eksempel ved å fly, spille tennis o.l.). Disse bevegelsene kan bli store og ukontrollerte, og brukeren kan miste balansen og snuble. Noen kan bli uvel.
Anbefalingen er å teste spillet først og starte forsiktig (kort tid av gangen, lett nivå av spillet). Dette gjelder alle som bruker VR-spill for aller første gang eller er nybegynnere.

VR-spill som stimulerer til bevegelse, krever plass. Når brukeren beveger seg, kan møbler og annet som er i veien, skade brukere.
Anbefalingen er å rydde god plass til spilleren eller spillerne.

VR-spillutstyr som mange benytter, kan spre smitte. Dette gjelder spesielt brillene og håndholdte kontroller.
Anbefalingen er å desinfisere utstyret etter bruk (dog forsiktig slik at fuktighet ikke ødelegger utstyret).

Noen kan spille VR-spill ofte og lenge, akkurat som ved vanlige dataspill. Anbefalingen er å lage regler for hvor ofte og hvor lenge av gangen det er “lov” å spille.

Innhold i spillene

Enkelte spill kan være for tøffe for noen. Mange spill om kamp og krig egner seg ikke for mange, herunder mennesker med utviklingshemning. Det kan også komme direkte innhold eller antydning om sex og alkoholbruk. Støttepersoner må vurdere spillene før de tas i bruk. Alsersgrenser kan være til hjelp.

Personvern, anonymitet

Det er mulig å ta skjermdump eller fotografere grensesnittet på spillapplikasjoner. Grensesnittet kan inneholde spillernes bilde (foto) eller “avatar” sammen med med ekte navn eller “alias”. Slike bilder representerer en mulighet som krenker spillernes personvern.

Anbefalingen er å forklare til spillere at (a) en slik mulighet fins (dvs. andre kan gjøre dette), og (b) at de selv ikke bør ta bilder av grensesnittet da dette kan krenke andres personvern.

Når spillerne bruker “alias” (spillernavn de velger for seg), vil andre muligens ikke vite hvem de eller motspillerne egentlig er.

Anbefalingen er å avklare hvilket navn eller figur spillerne bruker — eget navn eller en «alias», og kanskje en avatar som bilde.

Personlig tilpassing

Ulike spillere har ulike forutsetninger å bruke VR-spill og apper. Noen vil like spill som er rettet mot den unge aldersgruppen, anslagsvis 7-12 år. Disse er “snille spill”. Andre vil like spill som er rettet mot høyere aldersgrupper. Slike spill er teknisk (ferdighetsmessig) mer krevende, og dialogen og interaksjonen i spillet er vanskeligere.

Anbefalingen er at medhjelpere vurderer spillet sammen med brukeren før det aktuelle spillet tas i bruk. Forsøk å spille spillet sammen først for å velge spill som passer best.

Penger

Spill og utstyr koster penger. Noe kan bli kjøpt brukt. Både spillbutikker og Finn.no har ofte tilbud om brukt utstyr og brukte spill. Vær likevel klar over at garantier vanligvis ikke er i kraft, og i forbindelse med innkjøp av digitale spill kan en bli lurt (dvs. ikke-fysiske varer). Noe fysisk utstyr og noen spill kan også være utdatert for å kunne bli brukt.

Anbefalingen for bruktkjøp er å be om hjelp fra en som kjenner utstyr og spill godt (eller å kjøpe nytt).

I noen spill er det mulig å kjøpe tilleggsfunksjoner, spesielle effekter eller andre oppgraderinger (“kjøpe seg opp”). Dersom brukeren har koplet sitt eget betalingskort til spillet, kan utgifter løpe løpsk. Det kan være vanskelig å la være å kjøpe mer, hvis presentasjonen er god, fristende og kan tom. virke nødvendig.

Anbefalingen er å bli enig med brukeren om ikke å bruke penger på oppgraderinger, eller alternativ frikople betalingskortet fra spillet.

Hvis brukeren har adgang til betalingskort, kan hun/han kjøpe spill som ikke er å anbefale. Det kan spesielt være spill som inneholder vold, sex, bruken av alkohol, røyking osv., eller som er alt for krevende å spille for den aktuelle brukeren.

Anbefalingen er å kontrollere brukerens adgang til betalingstjenester i forbindelse med spillene.

Startside